Pornind de la premisa că egalitatea de gen trebuie să fie o valoare fundamentală în societate, proiectul „EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială și educație” acționează în domeniul care generează schimbarea cea mai profundă: educația.
Un lucru este clar pentru organizațiile din Coaliția pentru Egalitatea de Gen: vor să rupă cercul vicios al perpetuării inegalităților de gen prin educația tinerilor, urmărind un impact social pe termen lung.
Majoritatea activităților proiectului vizează în mod direct sau indirect tinerii și sunt gândite într-un context atractiv și relevant pentru ei, promovarea egalității de gen în rândul acestora fiind realizată cu ajutorul unor instrumente diverse, atractive și moderne, precum: Feminism prin YouTube și teatru, Kit de împrietenire cu feminismul, Feminism pe înțelesul tuturor, Rețeaua „Prietene/i ale/ai feminismului”, Gender Gap Hackathon etc.
Vorbind despre tineri – „Cum ar desena elevele și elevii o feministă? Ce înseamnă pentru ei feminismul?”
Societatea de Analize Feministe AnA a realizat o cercetare în rândul elevelor și elevilor de gimnaziu din România pentru a afla percepția acestora despre conceptul de feminism și conotațiile pe care termenul le are pentru ei. În baza cercetării, în cadrul proiectului EGALIS a fost lansat de curând un „Kit de împrietenire cu feminismul”, destinat elevelor și elevilor din învățământul preuniversitar, menit să ofere un dicționar minimal de termeni din domeniul feminismului, alături de un set de informații despre feminism și mișcările de emancipare a femeilor din România și din lume; să explice și să demonteze câteva mituri despre feminism; să stimuleze gândirea critică din partea elevelor și elevilor, prin conturarea unor întrebări și a unor teme de gândire pentru cei și cele care vor să descopere ce se află, de fapt, în spatele cuvântului care începe cu „F” și care naște atâtea controverse. Kit-ul este disponibil aici: https://ongen.ro/wp-content/uploads/2022/02/Kit-de-Imprietenire-cu-Feminismul.pdf
Mai jos, câteva desene realizate de copii.
Ghid pentru a preda egalitatea de gen în învățământul preuniversitar
Pentru a contribui la crearea unui sistem educațional care să funcționeze în spiritul educației de gen, cadrele didactice vor avea la dispoziție, în curând, un ghid pentru a preda egalitatea de gen în învățământul preuniversitar.
„Mi se pare oportună crearea unui ghid pentru profesori privind integrarea egalității de gen la clasă întrucât acesta ar reprezenta, în primul rând, un mod de sensibilizare, informare și pregătire a cadrelor didactice. Pe lângă faptul că ar reactiva reflecția personală a profesorilor privind probleme cum sunt discriminarea pe criterii de gen, stereotipuri comportamentale negative sau egalitatea de șanse, acest ghid ar oferi direcții clare în abordarea acestor probleme în cadrul diferitelor discipline. Personal, în calitate de profesor de limbi străine, integrez de câte ori am ocazia mini-discuții pe teme esențiale privind egalitatea de gen, însă un ghid m-ar ajuta să acord demersului meu mai multă coerență. Problemele legate de egalitatea de gen sunt rezultatul lipsei de educație. Soluția se află, deci, în educarea și orientarea profesorilor, care la rândul lor vor putea educa cu mai mult succes elevii. Aștept cu nerăbdare acest ghid!”
„Fetele se îmbracă în roz, băieții în albastru. Fetele se joacă cu păpușile, băieții cu mașinuțele. Fetele sunt ordonate și scriu frumos, băieții sunt dezordonați și scriu urât. Fetele sunt mai harnice, băieții mai leneși. O tânără preocupată de carieră în detrimentul familiei va sfârși fată bătrână. Un tânăr preocupat de carieră în detrimentul familiei este ambițios. Chiar dacă e independentă, o femeie nu e împlinită dacă nu se mărită și nu face copii. Un bărbat nu se descurcă singur, are nevoie de o femeie care să-i facă de mâncare, să-i spele și să-i calce. O învățătoare sau o profesoară necăsătorită sau fără copii sigur e rea și va da note mai mici. Un învățător sau un profesor necăsătorit sau fără copii probabil nu a avut noroc.
Tare mă tem că stereotipurile de gen enumerate mai sus i-au enervat pe (prea) puțini dintre cititori. Tocmai de aceea cred că un ghid pentru integrarea egalității de gen la clasă este mai mult decât binevenit.
Sigur, se poate reproșa, educația se face acasă, inclusiv cea de gen, de ce să-i încărcăm pe profesori cu asta? Din același motiv pentru care învățătorii îi învață pe copii să scrie: egalitatea de gen presupune o alfabetizare, iar alfabetizarea trebuie făcută de către specialiști în educație. Pentru noi, profesorii, integrarea egalității de gen la clasă ar trebui să fie o rutină prin care să modelăm viitorii adulți atât acasă, cât și la locul de muncă”
Egalitatea de gen – o temă actuală? Unii vor răspunde afirmativ, alții vor nega sau vor arunca problema în derizoriu. Simpla existență a disensiunilor și a diferențelor de opinie demonstrează că tema este de stringentă actualitate. Dincolo de legislația privind tratamentul egal al femeilor cu al bărbaților, dincolo de integrarea perspectivei de gen în toate politicile publice și de adoptarea unor măsuri specifice de promovare a femeii este necesară o schimbare de mentalitate. Educarea egalității de gen trebuie începută devreme și trebuie implementată coerent. Unde se poate realiza acest proces educativ? Desigur, în cadrul școlii, instituția cu un impact major în formarea unei viziuni despre lume și despre viață. De la demontarea stereotipurilor de gen la eliminarea diferențelor în ceea ce privește asumarea responsabilităților în familie, de la combaterea violenței împotriva femeilor la problema diferențelor de salarizare între bărbați și femei, toate pot fi educate în școală. Pentru ca impactul să fie cel scontat, este necesară asigurarea unui cadru coerent. În absența formării cadrelor didactice pe problema egalității de gen, trebuie implementate măsuri care să permită o ofertă educativă de calitate. Un ghid cu repere teoretice, cu informații despre un istoric al temei, dar mai ales cu activități didactice care să permită desfășurarea lor în cadrul orelor de dirigenție este un real sprijin pentru intervenția în schimbarea mentalității”
Creșterea capacității Coaliției pentru Egalitate de Gen
În același timp, proiectul își propune creșterea capacității Coaliției pentru Egalitate de Gen, coaliție care funcționează din anul 2014. Prin proiect, organizațiile membre vor obține resurse și know-how pentru a-și îmbunătăți procedurile și managementul intern, leadership-ul și comunicarea. Mai mult, expozitia “10 ani de activism feminist in Romania” care reunește vocile și creativitatea femeilor va aduce valorile egalității mai aproape de publicul larg și va creste vizibilitatea ONG-urilor.
În 2021, ca parte a dezvoltării organizaționale, reprezentantele organizațiilor neguvernamentale din cadrul Coaliției pentru Egalitate de Gen s-au aflat la Brașov, în cadrul unor ateliere de planificare strategică.
Printre temele discutate la sesiunile de lucru s-au numărat educația sexuală/educația pentru sănătate în școli, includerea componentei de gen în educație, accesul fetelor și femeilor la servicii sociale și de sănătate, accesul femeilor la funcțiile de decizie, contracararea campaniilor anti-gender.
„Mă bucur de fiecare dată când am ocazia să mă întâlnesc și să lucrez cu colegele de la celelalte organizații care activează în sfera drepturilor femeilor. Cele 3 zile petrecute la atelierul de la Brașov, în cadrul proiectului EGALIS, au fost pline de energie pozitivă, entuziasm și idei. Am analizate punctele noastre forte și punctele slabe, oportunitățile și amenințările legate de drepturile femeilor din România, pentru a ști cum să ne organizăm mai bine. Am discutat despre subiecte precum educația sexuală/educația pentru sănătate în școli, includerea componentei de gen în educație, accesul fetelor și femeilor la servicii sociale și de sănătate, accesul femeilor la funcțiile de decizie și contracararea campaniilor anti-gender. Mi-ar plăcea să ne întâlnim mai des, pentru că suntem o forță împreună!”
„Pentru mine întâlnirea a fost foarte valoroasă pentru oportunitatea de a clarifica prioritățile pe care le avem în cadrul Coaliției pentru Egalitatea de Gen și de a cunoaște care sunt si prioritățile propuse la nivel organizațional în cadrul Coaliției. Deși toate participantele la acest atelier activăm in domenii foarte apropiate, în activitățile noastre zilnice nu avem ocazia sa ne cunoaștem îndeaproape, să învățăm din experiențele celorlalte. Astfel de întâlniri ne ajută să ne cunoaștem, să ne coordonăm și completăm eforturile pentru creșterea echității de gen”
„M-am bucurat să fiu fizic alături de colege după un an și jumătate de muncă online, să le ascult și să ne reconectăm. A fost important pentru mine să clarificăm ceea ce a realizat Coaliția pentru Egalitate de Gen, până în prezent, în special în domeniul advocacy, Asociația SEXUL vs BARZA fiind un membru mai nou al Coaliției. În general pentru mine cele două zile la Brașov au însemnat două zile de clarificare a potențialului Coaliției, pe care o reprezint și în Consiliul Economic și Social”